Skuteczna dieta na wrzody żołądka

Choroba wrzodowa żołądka jest to cykliczne pojawianie się ubytków w błonie śluzowej żołądka, czemu towarzyszy stan zapalny i martwica fragmentu tkanki. Najczęstszą przyczyną (70%) jest zakażenie “helicobacter pylori”, bakterią zdolną do przeżycia w kwaśnym środowisku żołądka, produkującą toksyny uszkadzające jego błonę śluzową i powodujące zapalenie.

Dodatkowo palenie papierosów, nadużywanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, stres, picie dużych ilości kawy i alkoholu również przyczyniają się do rozwoju wrzodów. Nie bez znaczenia pozostają czynniki genetyczne. Elementem uzupełniającym leczenie farmakologiczne jest odpowiednia dieta – przyspiesza ona leczenie i łagodzi objawy chorobowe.

Dieta w przypadku choroby wrzodowej powinna być łatwo strawna z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego.

Zalecenia ogólne:

• niewielkie posiłki, przynajmniej 5 razy dziennie
  • stałe pory posiłków
  • posiłki nie zbyt gorące ani zbyt zimne
  • obróbka termiczna – gotowanie w wodzie, na parze, w kombinowarach, duszenie bez obsmażania na tłuszczu
  • obniżona ilość błonnika w diecie – wykluczenie pieczywa razowego, grubych kasz oraz surowych warzyw i owoców, po których są wzdęcia
  • wykluczenie produktów trudno strawnych i wzdymających – np. nasiona roślin strączkowych, kiszona kapusta
  • warzywa i owoce powinny być młode, soczyste, gotowane
  • owoce soczyste, dojrzałe, bez skórki i pestek, niekwaśne, przetarte lub gotowane
  • wykluczenie alkoholu, kawy, mocnej herbaty, soków owocowych (jedynie można rozcieńczone wodą), kakao, pitnej czekolady
  • unikanie produktów tłustych takich jak wieprzowina, pełnotłuste sery, kiełbasa, ciężkie sosy
  • nie doprawianie przyprawami takimi jak: ocet, pieprz, musztarda, chrzan, maggi, papryka ostra

W chorobie wrzodowej wykluczamy potrawy drażniące żołądek np. ostre przyprawy, ciężkostrawne – tłuste, jaja na twardo, smażone oraz ograniczamy ilość błonnika – pieczywo jasne, owoce i warzywa gotowane lub przetarte, a także wykluczamy produkty wzdymające – rośliny strączkowe, brokuły. Jemy 5 małych posiłków o umiarkowanej temperaturze.

W celu uzyskania bardziej szczegółowych porad i ustawienia indywidualnego jadłospisu, by zmaksymalizować efekty, a także dopasować dietę do przyjmowanych leków i innych jednostek chorobowych, zapraszam na konsultacje!